Relaxační metody

 

Břišní dýchání:
Dá se cvičit vleže na zádech (nohy pokrčeny v kolenou, chodidla na zemi, jedna ruka se dotýká horní části břicha, loket zůstává na zemi, druhá ruka leží podle těla). Uvědomujte si, jak se během nádechu nazdvihuje část břicha mezi pupkem a hrudní kostí a s výdechem se vrací dolů. S nádechem můžete počítat 1, s výdechem 1, s nádechem 2, s výdechem 2, s nádechem 3, s výdechem 3 atd. až do 10 a pak případně znovu.  Po zvládnutí tohoto cviku vleže ho můžete používat i během normálního života, aniž byste si pokládali ruku na břicho.

 

Prodlužovat výdech:
Nádech působí na tělesné funkce i psychiku aktivačně, výdech zklidňuje. Proto se v řadě jógových cviků doporučuje prodlužovat výdech na dvojnásobkem nádechu nebo ještě případně více. Můžete např. nadechovat na 4 doby, v tom případě budete vydechovat na 8 dob, případně nadechovat na 5 dob, v tom případě budete vydechovat na 10.

 

 

 

Oční cvičení

 

Běžné používání zraku vede k tomu, že jedna skupina svalů je neustále přetížena a druhá uvolněna. Nesprávné zaostřování oka vede k různým poruchám. To se dá napravit pravidelným cvičením koordinace a posilováním svalů zaostřujících oko.

  • Centrální fixace je cvik, který spočívá v zaostření oka na vzdálený či blízký předmět asi minutu normálně otevřenýma očima bez mrknutí, dokud nezačnou slzet. Vzdálenost předmětu musí být alespoň 48 cm, pohodlně přitom sedíme, jsme uvolněni. Můžeme se soustředit na plamen svíčky či malý terčík na zdi. Čím menší, tím lepší.
  • Po několika měsících cvičení s plamenem či kroužkem přejdeme ke sledování vodní hladiny. Vodu nalijeme do nějaké hezké vázy či jiné nádoby a asi 10 minut pozorujeme střed odrazu běžného osvětlení ve vodě. Nádobu umístíme tak, aby odraz byl v jejím středu.
  • Sledování nosu. Sedíme uvolněně, hlavu držíme vzpříma a očima se soustředíme na konec nosu po dobu jedné, dvou minut. Pak oči zavřeme. Opakujeme 2 – 3 krát.
  • Sledování obočí. Po minutovém odpočinku se zavřenýma očima se soustředíme na bod mezi obočím asi na jednu, dvě minuty. Pak oči znovu zavřeme.
  • Sledování pravého ramene. Tělo i hlava jsou vzpřímeny. Po jedné, dvou minutách zavřeme oči. Sledujeme tak i levé rameno. Kombinace všech čtyř cviků posiluje svaly oční bulvy a přirozenou fixaci a akomodaci.

Masáž očí

Hlaďte zavřené oči, lehce přitlačenou dlaní jemně vibrujte a masírujte tak oko. Nejúčinnější je masáž dvěma prsty ve tvaru osmičky. Začínáme pod okem, směrem k nosu, nad okem a zpět.


http://cms.nebesa.webnode.cz/